Sluta rida?

Jag har väldigt många gånger sista tiden, från och till, funderat på att sluta rida inte helt men att sälja Maia till våren/sommaren och istället köpa en hund. Igentligen skulle jag vilja ha en hund och ha kvar Maia, men jag får lixom välja. Och jag känner att jag har ridit hela mitt liv. Haft egen ponny sen jag var 2 år gammal och nu känns det som att jag behöver en paus.
Just nu är det också så mkt med skolan, kompisar och massa mer och vissa dagar orkar jag bara inte! Det är absolut inte så att jag vill sluta för att det är tråkigt! Jag älskar värkligen att rida, älskar att vara med hästar, det är värkligen underbart och jag kan ju alltid ta upp det igen om några år. Sen har jag ju Chino, och eftersom att jag inte längre har i tankarna att sattsa på hästar så kan jag lika gärna hjälpa till med andra hästar istället. Det finns alltid folk som behöver hjälp med sina ponnysar och eftersom att jag har erfarenhet av både problemhästar, unghästar och kan rida alla storlekar finns det alltid någon dörr på glänt. Chino kan jag i alla fall hobbyrida några gånger i veckan och han skulle jag nog kunna få upp till 115 minst om jag vill. Men just nu känner jag inget behov av att ha en egen ponny. Som sagt finns det att göra endå, och tanken på att få köpa en hund gör mej helt lyrisk. Det finns värkligen ingenting som är bättre än hundar. En hund har jag velat ha hela mitt liv och det känns bara som en önskedröm.. Men nu när jag kan välja, så finns det inget jag hellre vill.
Jag vill sälja vidare Maia till någon duktig liten tjej som kan utbilda henne vidare. Jag har lagt grunden, och nu när det börjar gå som bäst, så känner jag att jag vill ha en ny utmaning, eller inte ens det, jag vill leva utan att alltid ha hästen att tänka på, kunna vara med kompisar utan att behöva ha dåligt samvete för att jag inte hunnit tillbringa all tid i stallet som jag brukar.
Hela mitt sätt att tänka runt hästar har förändrats helt under tiden jag har haft Maia. Jag har insett att det är inte alltid att vinna som räknas. Det finns så många andra sätt att vinna än att få en blågul rosett. Varje gång jag känner att jag har haft en bra runda, även fast jag kanske fått ett stopp eller ett ner, eller bara när jag har ridit ute i skogen och haft en lungn tur där hon har gått och slappnat av. Då har vi vunnit. Då känns det så bra! Jag känner inte längre att jag vill nå toppen. Men jag kan nå den på min nivå. Jag sätter en egen topp. Dit jag vill komma. Jag vill inte fajtas mot andra om förstaplatsen längre. För jag är etta endå i min värld, om jag har nått mitt mål, jag tävlar mot mej själv, ingen annan.
Jag vill helt enkelt bara pausa. Rida andra hästar och köpa en hund.
En Golden Retriver eller en Border Collie.
Det räcker med egna hästar för mej nu för ett tag. Jag har gjort mitt i hästvärlden som tonåring. Nu vill jag bara leva livet och tänka på annat än hästar. Jag är 14 år och har väldigt mycket i huvet. Om jag tar bort en sak, som är otroligt stor så kommer det finnas plats med så mycket annat. Den stora saken blir då tyvärr hästarna.
Så troligen, om jag inte ändrar mej (vilket händer ganska ofta) så säljer jag Maia till våren/sommaren. Dock kommer jag inte sälja henne till vem som helst. Jag kommer att vara väldigt mån om att hon får ett väldigt bra hem, där hon kan fortsätta utvecklas och jag längtar efter att se henne ute på de stora banorna och veta att -utan min grund hade hon inte varit där hon är..
Såklart är inget av detta bestämt. Jag kan fortfarande ändra mej. Jag kanske kommer på att jag inte alls vill sälja henne. Jag vill kanske ha kvar Maia tills jg blir arton och aldrig sluta rida. Vem vet? Men dethär är så jag känner just nu, och jg var bara tvungen att skriva av mej.

Haha det blev ett väldigt långt inlägg, men jag hoppaas att ni orkade läsa allt. För detta är sånt som många borde tänka på. 
-Varför rider ni?
Det är en fråga som man kan grunna mycket på. Man rider inte bara för att det är roligt. Det finns SÅ mycket bakgrund i det. Det mesta är posetivt. För hästar är värkligen underbara djur. Jag kommer aldrig att glömma min tid som ponnyryttare. Så mycket det bär med sej, och så mycket man lär sej. Hästar är GULD värda!♥


Du har förändrat allt älskling. tack för att du finns


Kommentarer
Postat av: Mikaela

Vilken söt bild. :)

Och det enda jag kan säga angående inlägget är att du ska göra det som känns bäst. :)

2010-10-16 @ 22:40:47
URL: http://mikaelahilbertsson.devote.se
Postat av: Mathilda :D <3

Vad du än gör så är jag med dig :D <333333

2010-10-17 @ 13:06:36
URL: http://minipimpim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0